Den første træning

Det kan være hårdt at starte med at træne efter en lang pause. Dog vil det altid kunne blive opvejet, da det er sundt og godt for din krop at træne jævnligt. Men har man holdt en lang pause, kan det være utroligt svært at få den samme motivation tilbage. Man skal også huske at, du starter forfra, og derfor skal tage det lidt med ro i starten. Det samme gælder, hvis du er helt ny, og skal ind i gamet.

Start stille og roligt op

Som sagt gælder det hele om at starte stille og roligt ud i de øvelser, som du vil lave. Det kan godt være, at du har kunne tage 45 kg i vægt, men det kan du nok ikke lige med det samme igen. Det vil i hvert fald gøre, at du vil opleve en meget øm og overbelastet krop dagene efter din træning. I starten bør du vælge nogle vægte, som er tunge nok til, at du kan tage mellem 8 og 12 gentagelser, inden du skal holde en pause. Det er det, som vil give det bedste træning på både styrke, muskelmasse og udholdenhed.

Dog er det heller ikke nogen undskyldning at droppe din træning bare fordi, at du har ondt i dine muskler og led efter en træning. Du kan nemlig få akupunktur mod smerter i muskler, led og knogler, som gør, at du kan fortsætte din nye livsstil.

Hvis du skal starte din konditræning op også, skal du heller ikke forvente, at du kan løbe 10 km på samme tid som før din pause fra træningen. Du bør derfor mindske dine forventninger til dig selv, og bare tage det stille og rolig, og se hvad du kan i starten. Det er nemlig vigtigt, at du ikke oplever at blive demotiveret af, at du kan holde til mindre end du kunne før. Ift. hvor tit man bør træne, er det optimale at træne tre gange om ugen. Dog vil du som nybegynder kunne få gode resultater, hvis du bare giver den gas to gange om ugen.

Efter træningen

Når du har afsluttet en træning, er det også vigtigt at strække musklerne ud. Du vil på den måde kunne undgå skader og få en mere smidig og bevægelig krop. Det kan være fristende bare at tage hjem og få slappet af efter en hård træningstime, men det er smart at bruge lidt tid på at strække dine muskler ud.